vrijdag 11 april 2014

Integraal idee

Aan de hand van de ontwerpvisie en morfologische kaart kon het integrale idee samengesteld worden. Hiervoor was de kaart belijnd en het resultaat vastgelegd. De systeemopbouw van het ontwerp was hierdoor duidelijk geworden. Ook de geest van het idee was beschreven. Vanuit de opdrachtgever waren geen indicaties over vormtaalkarakter gegeven, dit is daarom achterwege gelaten. De vormgeving zal verder door het ontwerpteam ingevuld worden tijdens het project. Deze post geld als bewijslast voor DD2 & DD3. Zie hieronder de uitwerking.


Integraal idee: Albatros

Groep 2 - 9 april 2014

Principe
De albatros zal een stevig geconstrueerde hovercraft worden met één lift en twee besturingsmotoren. Door het gebruik van twee elektrische motoren om te manoeuvreren zullen geen “flaps” nodig zijn die de constructie zwakker maken. Deze keuze is in overeenstemming met de ontwerpvisie. Ook is het hierdoor voor de hovercraft mogelijk om rondt zijn as te roteren. Als rok is gekozen voor een dichte versie omdat dit een goede verdeling van de lucht realiseert waardoor het vaartuig stabieler zal liggen.

De voedingssupplementen zullen via een persluchtkanon, op het carrosserie van de hovercraft gemonteerd, gedistribueerd worden. Het richten gebeurd via de besturing van de complete hovercraft zelf, het kanon heeft dus geen eigen richtsysteem. De afstand waarover supplementen afgevuurd kunnen worden is afhankelijk van de druk die op het persluchtsysteem gezet zal worden. De supplementen zullen worden opgeslagen in een cilindrisch magazijn dat aangesloten kan worden op het kanon.

Als communicatiesysteem is gekozen voor de standaard radiozender vanwege de betrouwbaarheid en afstand waarover bestuurd kan worden. Het afschrikken van vogels zal gebeuren via een geluidssignaal en felle kleuren op het vaartuig. Om het geheel van energie te voorzien opteert het ontwerpteam voor verwisselbare accupack ’s. Hierdoor kan de hovercraft een redelijke tijd gebruikt worden en is het verwisselen binnen de minuut gebeurd. Terwijl een tweede accu in het product zit kan de eerste opgeladen worden.


De geest van dit integraal idee: de albatros
Met zijn stevige bouw, wendbaarheid en langdurige uithoudingsvermogen is de albatros gekozen als geestdier. Dezelfde eigenschappen wil het ontwerpteam in de hovercraft verwerken.

Aansluiting bij ontwerpvisie
De technische robuustheid van het ontwerp komt goed naar voren door de minimalisatie van bewegende onderdelen zoals stangenmechanismen. Via snel te wisselen accu’s is de inzetbaarheid van de hovercraft optimaal.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten