Situatie
In de vier weken lang durende materialisatiefase was het product verder ontwikkeld tot een werkbaar prototype. De weken werden opgedeeld in subfases. De eerste twee stonden in het teken van component design, de week daarna voor het bouwen en testen. De laatste week viel in het kader van klant acceptatie. Via deze indeling werd het werken volgens v-model aangehouden. Dit is terug te zien in de activiteiten.
Taak
Zoals gewoonlijk waren de taken onderverdeeld. Ieder groepslid was verantwoordelijk voor een aantal systemen. In mijn geval was het belangrijkste systeem de voortstuwing, waar niet alleen hardware maar ook een softwarematig stuurprogramma aan te pas kwam. De bouw van het hovercraft lichaam was gezamenlijk uitgevoerd.
Activiteiten
De fase is onder te verdelen in drie subfaseringen:
#Componentdesign
1. Versterker
2. Voedingsboard
3. Hoofdstroomschema
4. Samenstelling - en monotekeningen
#Bouw & test
5. Hovercraft bouw
6. Materialisatieverslag
#Acceptatie
7. Presentatie
8. Oplevering & test
Resultaat
Dankzij de inspanningen van het team was een goed functionerend prototype afgeleverd. De theorie en ontwerpverantwoording waren netjes gedocumenteerd in het materialisatieverslag.
Reflectie
Spijtig genoeg waren niet alle ideeën in het prototype verwerkt wegens tijdsgebrek. Dit kwam mede door de niet optimale taakverdeling binnen de groep. Ook de communicatie kon wat beter, zo kwam het voor dat er dubbel werk was geleverd voor een opdracht. Ondanks dit ogenschijnlijk negatieve begin van de reflectie was toch best goed teamwerk geleverd.
Er was extra rekening gehouden met het maken van ontwerpkeuzes door altijd de vraag "waarom" te stellen. Ook waren verschillende oplossingen voor een onderwerp, bijvoorbeeld materiaalkeuze of productietechniek, onderzocht. Door afwegingen te maken volgens de kwadranten van het integraal zonnewiel konden goed onderbouwde keuzes gemaakt worden. Terwijl de theorie dus over het algemeen degelijk verzorgd was miste er toch enkele details. Zo was bijvoorbeeld niet meer duidelijk omschreven of het hovercraft lichaam met lijm of boutverbindingen in elkaar zit (of beide).
De digitale uitwerking van het product was aardig gelukt. De modellen in solidworks zien er naar eigen zeggen gelikt uit. Ook was de nieuwe kennis uit de leerlijn tools over het maken van monotekeningen toegepast. Dankzij al deze digitale bestanden konden voor het prototype productietechnieken zoals 3D - printen & frezen in praktijk gebracht worden. Over het prototype in het algemeen ben ik zeker tevreden. De besturing werkte exact zoals was bedacht en verliep soepel. De elektronica werkt ook naar behoren, op een kleine afwijking in de audioversterker na.
Over het werken in teamverband en mijn eigen functioneren ben ik tevreden. Ik had het geluk met ijverige mensen te mogen ontwerpen en het resultaat daaruit mag er zijn. Toch liepen sommige dagen niet altijd volgens plan, zoals eerder vermeld, maar dit gebeurd nu eenmaal.
Het systeemontwerp, werken volgens v-model, is mij nu duidelijk. Het was interessant om te zien hoe de Delftse ontwerpmethode hier ook aan te pas kwam. Dit gaf van het begin tot het eind een beetje extra houvast aan het proces.
Toepassing
Het werken vanuit systemen zal terug komen in het tweede jaar wanneer en weer robots gebouwd gaan worden. Verder lijkt het mij belangrijk om volgend jaar weer te werken aan het groepsproces, zoals uit de reflectie blijkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten